Dé 5 Heilige Tips Om Calorieën Tellen Te Voorkomen10 min read

calorieën tellen

Tel jij iedere dag de calorieën die je tot je neemt? Weeg je alles EXACT af zodat je precies weet aan het einde van de dag of je nog wel of niet iets mag eten?

Calorieën tellen. Sommige mensen zweren erbij. Het zou hét geheim zijn om op een gezond gewicht te komen. En te blijven. In dit artikel lees je waarom calorieën tellen vanaf nu tot het verleden behoort.

Wat zijn de voor- en nadelen van calorieën tellen en wat zijn de 5 Heilige Tips, zodat je nu wél het gewenste lichaam realiseert? 

Voordelen van calorieën tellen

Om eerlijk te zijn, ik ken er geen. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat iemand calorieën tellen ooit als hobby of zinvolle tijdsbesteding heeft gezien. Ergens snap ik het wel. Calorieën staat voor de hoeveelheid energie en daarmee impact bepaalde voeding op je lichaam zou hebben.

Het is best goed te verklaren dat iemand ooit deze theorie het leven in heeft geroepen dat je de energie inname moet verminderen om te kunnen afvallen. Er zit ergens wel een logica achter.

Nadelen van calorieën tellen

Het lichaam werkt echter niet (geheel) op basis van energie in en energie uit. Laten we eens kijken naar de drie macro nutriënten: 

  • Eén gram koolhydraten bevat 4kcal.
  • Eén gram eiwitten bevat ook 4kcal.
  • Eén gram vet bevat 9kcal.

Uitgaande van de theorie dat je minder energie (calorieën) moet innemen om af te vallen, zou dat kunnen betekenen dat je je vetinname zoveel mogelijk moet reduceren om af te kunnen vallen.

Wat blijkt uit onderzoek? Bij een groep mensen die hun vetinname verlaagden en juist hun koolhydraat inname verhoogden, was vetopslag en overgewicht een snel gevolg. Echter diegenen die hun vetinname verhoogden en koolhydraat inname verlaagden, was vetverlies het gevolg!

Het ding met calorieën tellen is dat het lichaam op elke ‘soort’ calorie anders reageert. Het lichaam gaat heel anders om met één gram eiwitten als dat het omgaat met één gram vet. Je maakt compleet andere hormonen aan bij een gram koolhydraten in vergelijking met een gram vet.

Calorieën tellen heeft geen zin.

De 5 Heilige Tips om calorieën tellen te voorkomen (en je lichaam in vorm te brengen)

Hoe kan je blijvend afvallen en op gewicht blijven, zonder calorieën te tellen?

Sinds enkele jaren houd ik me zoveel mogelijk aan onderstaande 5 punten:

  • Rogier in 2018

    Meer groentes (bij elke maaltijd minimaal één flinke portie).

  • Meer vetten (vet is NIET je vijand en misschien wel je beste vriend voor vetverlies).
  • Meer eiwitten (voor goede cel-werking, cel-opbouw, herstel en spieropbouw).
  • Meer vezels (zorgen ervoor dat je voeding langzaam wordt verteerd waardoor het moeilijker als vet wordt opgeslagen).
  • Veel minder koolhydraten (vooral snel verteerbare koolhydraten zijn je vijand, behalve na een intense sportsessie).

Als je je lichaam in vorm wilt brengen, dan zijn dit de 5 Heilige Tips.

Schrijf ze op een A4, plak het op je koelkast en leef de komende tijd volgens deze 5 punten. 

Meer groentes. Meer vetten. Meer eiwitten. Meer vezels. Minder koolhydraten.

Zo zie je maar, met calorieën tellen leg je jezelf vrijwel altijd een hoop restricties op. “Dit mag niet, dat moet ik laten staan en hier moet ik van af blijven”. Bij de 5 Heilige Tips mag je in bijna alles méér eten, behalve de koolhydraten.

Ga niet koolhydraat-loos door het leven, kies de juiste koolhydraten

Er staat minder koolhydraten. Niet geen koolhydraten.

Een mens heeft koolhydraten nodig. Je hersenen, je spieren, elke cel in je lichaam heeft koolhydraten nodig. Het probleem tegenwoordig echter is dat veel mensen te veel koolhydraten tot zich nemen.

Met als gevolg dat we:calorieën tellen

  • vaak moe zijn.
  • last van dipjes krijgen.
  • te dik worden.
  • geteisterd worden met hart- en vaatziekten.
  • last krijgen van overmatig vet.

Daarom nogmaals:

Meer groentes. Meer vetten. Meer eiwitten. Meer vezels. Minder koolhydraten. Eet ongeveer een derde van alles wat je eet koolhydraten. De rest wordt opgevuld door eiwitten en vetten.

Zeer belangrijk bij koolhydraten: de koolhydraten dié je eet zijn langzaam verteerbare koolhydraten.

Bijvoorbeeld:calorieën tellen

  • Volkorenbrood (dus geen meergranen- of witbrood)
  • Havermout
  • Roggebrood
  • Zoete aardappelen
  • Volkoren pasta (vermijd witte pasta)
  • Zilvervliesrijst
  • Quinoa

Klik op de afbeelding voor een lijst met producten die je wel mag eten en daarnaast wat je zoveel mogelijk wilt vermijden.

Verhonger jezelf niet, eet als een koning

Naast de 5 Heilige Tips geef ik je 3 handvaten mee om als richtlijn aan te houden voor je macro nutriënten.

  • Eet 1/3 zoveel mogelijk langzaam verteerbare koolhydraten (producten met een lage G.I. / Glycemische Index zoals in bovenstaande afbeelding te zien is)
  • Eet 1/3 eiwitten
  • Eet 1/3 vet. Overgiet je salade met olijfolie. Eet een aantal eieren per dag. Eet die noten, volle yoghurt en laat light producten staan.

Door dat aan te houden ga je je zelf niet verhongeren. Calorieën tellen behoort tot het verleden. En het mooiste is, door alle tips uit dit artikel aan te houden ga je:

  • Het lichaam in vorm brengen zoals jij dat wil.calorieën tellen
  • Eindelijk de gewenste resultaten behalen.
  • Meer energie ervaren, gedurende de hele dag.
  • Geen honger hoeven lijden om af te vallen.
  • Geen tijd meer verspillen aan calorieën tellen.

Let op

Graag wil ik nog even melden dat je moet oppassen bij producten met benamingen als:

  • “Bevat 0% vet”
  • “Light”
  • “Kies bewust”
  • “Gezondere keuze”
  • “Zonder toegevoegde smaak-, geur- en kleurstoffen”
  • “Puur natuur”
  • “Puur fruit”
  • En andere mooie beweringen.

Eerlijk is eerlijk, het zijn marketingtrucjes. Dit soort termen laten het product aantrekkelijk en gezond doen OGEN en als je er vervolgens de ingrediëntenlijst op na slaat wil je niets liever dan het bedrijf aanklagen wegens misleiding. Als er “0% vet” of “light” op staat, is over het algemeen het van nature aanwezige vet verwijderd en daarvoor in de plaats een vorm van suiker toegevoegd.

Veel van de ingrediënten die ik tegenkom kan ik niet eens uitspreken. Laat staan dat ik het door mijn aderen wil laten stromen.

Een product kan gezond lijken, het kan zeer laag zijn in calorieën, en tóch kan het een destructieve impact hebben op ons lichaam.

calorieën tellen
Bekijk voor de grap eens de ingrediëntenlijst van dit soort producten. Hoeveel suiker zit er in? “Vruchten”yoghurt…

“Hoe kan dat?” hoor ik je al vragen.

Simpel: calorieën tellen heeft geen zin. Het gaat niet om calorieën. Het gaat om de inhoud en een calorie zegt helemaal niets over de inhoud van een product. Het zegt niets over hoe lichaam erop reageert. Een calorie is eigenlijk een heel algemeen begrip waar je weinig mee kan.

Een product kan nog zo calorie-arm zijn, je kan er toch dik van blijven; bijvoorbeeld cola light en sapjes uit pak. Een product kan nog zo calorie-rijk zijn, je kan er toch door in vorm raken én blijven; bijvoorbeeld met eieren en avocado’s.

Bij calorieën tellen ben je niet gebaat. Begin met chemicaliën en andere troep te vermijden waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt in de supermarkt en in de keuken.

De levensstijl voor ziekelijk gewichtsverlies

Nee, ik ga je geen obscure supplementen aansmeren.

Op het moment dat je je koolhydraat inname verlaagd merk je al dat je (flink) gewichtsverlies veroorzaakt. Vind je het nog niet genoeg? Dan is er een levensstijl die voor ziekelijk gewichtsverlies leidt.

Geen calorieën tellen meer. Dit is hardcore.

Waar ik het over heb is het ketogeen dieet. Op een dag eet je maximaal 50 gram koolhydraten. Het liefst nog minder, namelijk 30 gram.

Dit betekent wel dat je heel veel voedsel waar je aan gewend bent moet laten staan. Brood, havermout, pasta, rijst, aardappelen… al dat soort eten zit er niet meer in. Ik zei het toch: hardcore. De resultaten zijn zo verbluffend dat ik zelf nooit meer iets anders wil.

Ik hoor je al vragen: “Waarom werkt het ketogeen dieet zo goed?” Waarop ik altijd simpel antwoord dat je je lichaam hiermee traint om vet als primaire brandstof te gebruiken.

Je houdt je insuline niveau zo laag dat je lichaam nauwelijks meer vet kan opslaan. Kijk, door het eten van -zelfs een klein beetje- koolhydraten gaat je insuline niveau iets omhoog. Dit blokkeert vetverbranding. Het is misschien gek (en tegelijk ook heel logisch): door het eten van veel vetten en weinig koolhydraten leer je je lichaam te leven op vetten.

Je houdt je insuline niveau laag en tovert je lichaam om tot een vetverbrandingsmachine. Geweldig! Vooral het vet om je middel verdwijnt als nooit te voren. Helemaal handig als je net dat laatste beetje vet weg wilt hebben.

F*ck calorieën tellen dus. Door zeer vetrijk te eten. En dan ook écht goed te eten als een koning. Koolhydraten zoveel mogelijk te laten staan (eet wel voldoende groenten en elke dag iets van fruit) ga je er bijna komen. En dan…

Tenslotte: eet minder vaak

Je hoeft niet minder te eten om vet te verliezen. Eet simpelweg minder vaak.

Klinkt heel simpel & dat is het ook.

Vergeet de goedbedoelde adviezen van zogenaamde voedingsdeskundigen en je huisarts dat je frequent moet eten. Hoe kan je lichaam ooit overgaan naar vetverbrandingsmodus als het de hele dag door brandstof binnenkrijgt?

Vergeet zes keer per dag eten. Vergeet zelfs drie keer per dag eten! De mens heeft zijn lichaam nog zo ingesteld als duizenden jaren geleden waarin het normaal was om slechts twee of zelfs één keer per dag te eten.

We zijn nog steeds niet gebouwd op onze nieuwe manier van leven. Voeding wat je op elke hoek van de straat kan kopen en waar je vrijwel niets voor hoeft te doen. Naast het zittende leven wat we leiden.

In de oertijd aten de mensen ’s ochtends wat bessen, planten en noten. ’s Avonds aten ze (indien de jacht gelukt is) grote stukken vlees en groenten wat de vrouwen geplukt hebben. That’s it. Ze aten wel veel, maar veel minder frequent. Vetrijk & koolhydraat arm. Deze mensen waren afgetraind.

Stop daarom met calorieën tellen en eet volgens de richtlijnen hierboven geschetst. Verhoog je vetinname drastisch. Verlaag je koolhydraatinname drastisch en zie binnen enkele maanden al verbluffende resultaten. Overweeg intermittent fasting.

Het Protocol voor een Droog Lichaam

Wil je binnen 2 weken 10 kilo afvallen? Dat gaat niet lukken vriend. Get real.

Om het lichaam te krijgen waar je van droomt moet er consistent hard gewerkt worden. Sinds kort is er een nieuwe methode ontwikkeld waarbij je de juiste dosering leert tussen training en voeding. Beide zijn twee cruciale factoren die samen met rust, slaap en herstel ervoor (kunnen) zorgen dat jij op termijn het lichaam krijgt waar je naar verlangt.

Als je al een tijd twijfelt of je wel het juiste doet, dan kan dit wel eens de oplossing bieden. Stop met het verspillen van jouw tijd, energie en moeite. Ga op strategische wijze bezig zodat jij het lichaam krijgt wat JIJ wil.

Grijp deze tijdelijke kans om binnen drie tot zes maanden je lichaam drastisch te transformeren naar een geweldig, krachtig en afgetraind lijf. Gebruik onderstaande link om dit protocol uit te proberen.

fitness schema 2 dagen
Dit protocol biedt de meest effectieve methode voor een krachtig lijf. 

Ja! Geef mij dat afgetrainde lijf 

Advertisement

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul je reactie in!
Vul hier alsjeblieft je naam in.